Turen til Ytre Ryfylke med Utstein Kloster 10. mai 2016

Referat fra turen til Ytre Ryfylke med Utstein Kloster 10. mai 2016.

SE BILDER HER

Turen startet fra Mossige Minde kl 9.00, fra Ruten 9.15. Vi hadde bestilt fint vær til turen, og det fikk vi, et strålende vær. Koll Kyllingstad er vår flinke og flotte sjåfør, også guide, han vet det meste og kan fortelle overalt hvor vi kjører.
I Norge er det bare to stykker som heter Koll. Han skøyet med at han kunne kalles Koll den Skallede, for han hadde vært på dugnad i det flotte været og hadde glemt caps hjemme. Lars Strand ønsket velkommen. Vi var 45 stykker som kjørte nordover mot Stavanger og videre gjennom Rennfast. Vi kom til den første Ryfylkeøya som er Sokn. Videre over Askjesundet til Askje på Mosterøy. Vi kjørte under Mastrafjorden og kom opp på hovedøya i kommunen som er Rennesøy. Vi fulgte de gamle bygdeveiene over øya til Østhusvik. Da så vi ut mot Brimse, som er den øya i Rennesøy kommune, uten fastlandsforbindelse. Så kjørte vi Finnfast-tunnelen hvor Norges eneste undersjøiske vegkryss er, og fra dette krysset tok vi Talgjefjordtunnelen opp til Talgje. Øya har i liket med Finnøy spor tilbake til tidligere tider. Vi kjørte til Talgje kyrkje, som er en av de eldste kirkene i Rogaland, og gården Gard som var sete for en mektig adelsætt. Guiden Jostein Gard fortalte at høgeste punket på øya er 54 m over havet. Inne i kirka sang vi: No livnar det i lundar, og Koll spilte til. Veldig koselig. Videre fortalte Jostein at av alt interiøret fra middelalderen var det bare alteret som var av stein bevart. Altertavla og prekestolen var arbeider i renessansestil av Lauritz og Thomas Snekker og senere malt av Godfried Hentzscel i 1634- 35. Han skal ha brukt 14 dager på arbeidet. Klebersteinen i kirka er fra Rennesøy. Etter omvisningen gikk vi ned til gartneriet hans, og der hadde vi formiddagskaffen med deilige wienerbrød. Det var et hav av flotte blomster i drivhuset og mange lot seg friste til å kjøpe med hjem. Jostein takket for god handel og vi fortsatte under fjorden igjen og kom opp på Ladstein på Finnøy.
Velkommen til Finnøy sa Folke Helle som var guiden vår her. Rundtur rundt øya. Han viste oss Cleng Personhuset og der bor en familie i dag. Ei ny løe hvor de har bevart steinen fra den gamle til grunnmur. Skolen var flyttet til Judaberg, så der er det barnehage nå. Store drivhus, Finnøy har en god tredjedel av Norges tomatproduksjon. Juletrær er også en inntektskilde. Vi så minnesteinen av Ogmund Finnson som levde på storgården Hesby på 1300tallet. Vi passerte Finnøy kirke hvor det vokser et Rognebærtre ut av kirkeveggen. Videre til Nordbø og ser svære broilerhus hvor de kan levere 100 til 200 000 broilere i året. Det er også stor eggproduksjon på øya. På Mjølsnes er det i landlige omgivelser sølvsmeden på Finnøy, setesdølen Folke Helle, har sin butikk. Han fortalte før vi gikk av bussen at han driver sammen med kona, dattera og en lærling. Vi må ikke ta feil av kona og dattera, sa han med et smil.
Å du verden så mye fint han har i foretningen sin ! Han har laget en egen produktserie i sølv og tinn med seglet til Ogmund Finnson. Vi fikk se lærlingen i arbeid i verkstedet. Folke fortalte at han har brukt 60 kg sølvtråder fra 2001 til 2016 i produksjonen av smykker og bunadsølv. Han leverer bunadsølv ikke bare her i Rogaland, men også i Vest Agder, Sirdal, Aust Agder og Telemark. Det var mange som lot seg friste og kjøpte smykker, så det var en blid sølvsmed som takket for besøket og ønsket oss velkommen igjen.
Etter interessante timer på Talgje og Finnøy kjørte vi via Rennesøy og Mosterøy til Sokn igjen. På Tommys Kjøkken spiste vi deilig middag, dessert og kaffe.
På naboøya Kloster har vi Norges eneste bevarte middelalderkloster. Her møtte vi guiden Einar Sandstøl og fikk en interessant omvisning hvor vi hørte om klosterets og herregårdens historie. Klosteret drives i dag som museum, kurs, konferansested, selskapslokale og til konserter. Stemningen og akustikken i klosterets kirkerom gjør Utstein kloster til et yndet konsertsted.
Været var strålende, så Koll foreslo en tur til Fjøløy også. Der så vi Fjøløy Fyr og Fjøløy Fort. Nydelige grønne marker hvor sau beitet og fine sykkelveier. På tilbaketuren så vi de nye boligfeltene på Askje. Koll fant andre veier da han så det var kø på motorveien, så da ble det sightseeing på Forus og Stangeland.
Lars takket alle for turen og etterpå takket Olaf alle og spesielt Lars og undertegnede for ansvaret for turen. Han orienterte om de turene reiseklubben skal på i år og at vi er ca 300 medlemmer. Han skøyet med Koll Snauskalle, men det hadde vært verre med Dumskalle ! Til slutt takket Koll alle for en fin tur. Tilbake i Sandnes 17.45