REFERAT FRA TUREN TIL LATVIA OG LITUAUEN

REFERAT FRA TUREN TIL LATVIA OG LITAUEN

1. SEPT.– 10. SEPT. 2019

Tirsdag 3.9.

28 påmeldte personer + reiseleder Terje Todnem fra Boreal Reiser, var klare for avreise med buss fra Mossige Minde kl 16.50. 2 personer møtte vi på Sola, og da ble vi totalt 31. Innsjekkinga gikk greit, da vi kunne sjekke inn via betjente skranker. Flyet var i rute og vi ankom Riga ca kl 22.10 lokal tid. Vi måtte da stille kl. 1 time fram.

Det ble en stund å vente på koffertene og da de endelig kom og alle hadde funnet sin egen, gikk vi samlet ut i ankomsthallen for å vente på innleid sjåfør, skulle kjøre oss til hotellet.

Her oppstod det et problem, da sjåfør med buss ikke møtte opp, men Terje Todnem bestilte 4 maxi drosjer som kjørte oss til Hotel Tallink, så det gikk greit. Her skulle vi bo 4 netter. Etter innsjekking og utlevering av nøkkelkort kunne vi gå til rommene våre og slappe av.

Medansvarlige fra Mossige Mindes Reiseklubb var Gerd Gade Christiansen og Olav M. Gramstad

Onsdag 4.9.

Etter en nydelig frokost var vi klare for en runde til fots i gamlebyen.  Kl 09.00 møtte vi Zanda, som skulle være guiden vår de neste 4 dagene i Riga. Zanda var fra Latvia, men hun hadde bodd flere år i Norge og kunne perfekt norsk. Etter hvert som vi gikk mot gamlebyen, fortalte hun om de viktigste severdigheter og det var veldig interessant å høre henne fortelle. Byens opprinnelse fra middelalderen kan fremdeles sees i arkitekturen. Gamlebyen var opprinnelig omgitt av en bymur, men nå er det bare noen rester igjen. Vi så en av portene som blir kalt «Svenskeporten» som ble reist i 1698  for å gi tilgang til brakker utenfor byen.

Vi fikk også se St. Peter kirke, som med sitt 137 meters høye spir rager over byen, Kirken har brent og blitt rekonstruert flere ganger. Siste brannen var i 1941, ironisk nok på St. Peters dag. En heis gikk opp i tårnet, med en utsiktsplattform øverst. Man måtte bestille tid for å komme dit. Vi så også Dome-katedralen som har et orgel med nesten 7000 piper, og fremdeles i jevnlig bruk.

Guiden fortalte også om det mest kjente Frihetsmonomentet, reist som et symbol for Latvisk frihet og uavhengighet i 1935. Det er en søyle med en kvinneskikkelse som holder tre stjerner, symboler på de tre opprinnelige landskapene i Latvia. Vi kunne se at på forsiden stod der «Tevzemei un Brivibai» som er oversatt til «for fedreland og frihet»

Vi fikk også se Kattehuset. Huset er kjent for to katteskulpturer som står på taket med krummet rygg og halene til værs. Like ved ligger store og lille Gildehus. og det mest kjente eksempelet på middelalder arkitektur av tre bygninger side om side som offisielt kalles «Tre brødre»

Ca. kl 12.00 spiste vi lunsj på restaurant Stargorod. Nå var det godt å slappe av etter ettpar timers gåing, fikk også  litt tid på  egen hånd.

Kl 14.00 var vi klare for ny runde i byen. Guiden fortalte at de viktigste severdighetene i Riga dreier seg rundt byens historie, vi ser det tydelig i arkitekturen, sammen med spor av gotisk, barokk og art nouveau. Senteret av byen regnes som den beste samlingen av Art Nouveau-bygninger i Europa og står på UNESCOs liste over verdensarven. Vi fikk også se operahuset

I Art Nouveau-museet fikk vi omvisning, det ligger i Alberta gata.  Helt fantastisk museum med en spennende arkitektur og gripende historie.  Vi var tilbake på hotellet ca kl 17.00 og da var det godt å kvile føttene etter en lang dag med gåing.

Kl. 19.00 kjørte vi ut til Europas største laftede trebygning, Lido, hvor vi spiste en tre retters middag med vin/øl /mineralvann. Koselig plass og et nydelig område. Buss tilbake til hotellet.

Torsdag 5.9.

Kl 09.00 var vi klare for nok en utflukt. Denne dagen skulle vi reise ut til friluftsmuseet og se på bygninger som er samlet likt som på Maihaugen på Lillehammer.  Veldig interessant. Museet hadde bygninger og gjenstander fra tradisjonell bondekultur fra de ulike regionene i Latvia. Her så vi gamle kirker, gamle hus og vindmøller for å nevne noe.  Etter at guiden hadde fortalt litt om historien her, gikk vi rundt på egenhånd og koste oss i det nydelige været.

Zanda fortalte litt historie om landet da vi kjørte i bussen. Riga er hovedstaden og er den største byen i Latvia. Riga er en viktig havneby som ligger i Rigabukten, ved munningen av elven Daugava. Byen er relativt flat så man kan se spirene på de mange kirkene og det 368,5 meter høye TV-tårnet, som er det tredje høyeste tårnet i Europa. Det offisielle språket i Latvia er Latvisk og er et baltisk språk. i 1940 ble Latvia innlemmet i Sovjetunionen og 1991 ble Latvia igjen en selvstendig stat

Kl 12.00 reiste vi videre til badebyen Jurmala, navnet betyr kyst eller strand på Latvisk. Her kjøpte vi oss lunsj og slappet av. Etter lunsjen gikk vi en tur til stranden. Flott sandstrand, men langgrunt. En fra gruppen tok seg en dukkert. Det var stort sett bare rike folk som hadde ferieboliger her i Jurmala.  Tilbake på hotellet ca. kl.1700.

Middag med drikke på restaurant Key to Riga, som lå en spasertur unna.

Fredag 6.9.

Etter en god frokost var vi igjen klare for nye inntrykk.  I dag skal vi kjøre ut til Sigulda og se litt av landsbygda i Latvia. Guiden, Zanda, fortalte om plassene vi kjørte forbi og historiene derfra. Sigulda blir ofte kalt «Latvias Sveits» pga det vakre og frodige landskapet. Vi så bl.annet en stor Bob-bane fra bussen.

Vi besøkte nasjonalparken Gauja. En flott park med figurer som var hogde ut i stein. Kan mest sammenlignes med Vigelandsparken, men i mindre målestokk. Helt fantastisk.  Videre til ruinene i Sigulda og til Turaida slottet. Her fikk vi komme inn. Turaida slottet er som et mektig skip av rød teglstein. Hovedtårnet er det høyeste. To fra gruppen var til topps i tårnet og fikk den utsikten over Sigulda.

Lunsj på restaurant Kungu Rija. Retur til hotellet kl. 14.00, og etter da var ettermiddagen fri til bl.a Shopping. Må vel si at det er Rav som er mest populært å kjøpe her. Nydelige smykker, ringer osv. Flere av oss gikk til det store sentrale markedet. Det var 4 store Zeppelinhaller som kunne by på litt av hvert. Enorme mathaller. Med over 3000 boder fordelt på 72.300 kvadratmeter er det Europas største.. Mye å by på for den som var interessert. Det var artig å ha vært der.

Middag kl 19.00 på restaurant Citi Laiki.

Lørdag 7.9..

Etter frokost sjekket vi ut av hotellet Tallink og setter kursen mot Litauen. Ca kl. 10.00 ankom vi Rundale slottet. Her fikk vi omvisning på ca 2 timer. Slott-museet fungerer som et senter for bevaring av Latvia historie gjennom sine samlinger og utstillinger. Slottet var omkranset av en vakker park med rosehage i fransk klassisk hagestil.

Etter omvisning på slottet, tok vi forvell med Zanda og Olav Gramstad takket for god guiding og gav henne en påskjønnelse fra gruppen. Lunsj på Restaurant Malta Maja før vi reiste videre til hovedstaden Vilnius. Nå ble det kjøring ca 3 timer, med ettpar stopp for nødvendige gjøremål.

Ca. kl 1700 var vi framme og kunne sjekke inn på hotell Conti, der vi skulle bo i 3 netter. Hotellet lå sentralt til i hovedstaden. Kl. 18.30 gikk vi samlet til Restaurant Forto Dvaras, der vi skulle spise middag.

Søndag 8.9.

I dag var vi klare for byrundetur i Vilnius.. Vi møtte den nye guiden vår, Luckas som skulle være sammen med oss i 2 dager. Han fortalte at han hadde vært i Norge flere ganger og at han hadde lært seg norsk av å se og høre på norske filmer o.l.  Det ble litt problem med kjøring i gamlebyen pga av stengte gater. Her arrangerte de Maraton og der var mange folk i gatene.

Guiden fortalte om historien her og vi fikk se mye fra bussvinduet. Bl. annet Vilnius katedralen, St.Anna kirken, Det gamle universitetet, Gediminas Tårnet og St. Peter og Paul Kirken, som vi fikk komme inn i.  Kirken ble besøkt av Pave Johannes i 1983 og har et maleri av han på veggen. Kirken er en romersk-katolsk kirke. Lunsj på egenhånd.

Etter lunsj fortsetter vi med bussen til Gediminas Avenuen, Trekors høyden, Uzuois området, så flere kirker, og fikk også med oss Artelleri bastionen, som er et kulturminne i Vilnius, bygget på 1600 tallet En veldig interessant dag med mange inntrykk og flink guide. Middag sammen om kvelden på Beer House.

Mandag 9.9.

Ny dag og nye opplevelser. I dag skal vi besøke Traika slottet. Slottet ligger på en øy i Galvesjøen og ser ut som et eventyrslott. Vi måtte gå over en trebro for å komme til slottet. Det var også en vollgrav rundt borgen. Etter å ha gått gjennom den ytre inngangsporten kom vi til den historiske slottsgården.. Det viktigste byggematerialet var røde gotiske klosser. Steinblokker ble bare brukt i fundamentene og de øvrige delene av bygninger og tårn. Slottet var dekorert på forskjellige måter. Guiden var med oss rundt i de forskjellige salene, som var restaurert til museumsutstillinger. I borggården sto der en gapestokk, og den måtte jo prøves.

Etter besøket på slottet var det tid for lunsj på restaurant Traku Galve. Her fikk vi også tatt gruppebilde. Så gikk turen tilbake til hotellet og Terje Todnem takket Luckas for god guiding. Nå fikk vi noen timer på egenhånd.

Flere fra gruppa gikk ned til sentrum og var så heldige å få med seg den høytidelige flaggheisinga utenfor Presidentpalasset.  Det er æresvakter fra det litauiske forsvaret som står for seremonien, og ofte har de ikke bare sine egne uniformer, men kler seg i middelaldersk bevæpning. Dette er en del av hundre års tradisjon. Når flagget over bygningen er heist betyr det at presidenten befinner seg i landet. Nasjonaldagen i Litauen er 16. februar.  For noen ble det litt handling, mens andre koste seg på kafe med noe forfriskende. Middag på restaurant Lokys.

Tirsdag 10.9

Nå var dagen kommet for utsjekking på hotellet og begi oss på en 3-4 timers busstur til Riga. Flyet skulle gå kl 17.00 lokal tid. Vi hadde ett par stopp på veien til personlige behov og var også innom en bensinstasjon der vi kunne kjøpe oss mat.

Må bare føye til her på slutten at vi har hatt et fantastisk vær, med nærmere 27 grader. Kjempeheldige.

Vi må ikke glemme den flinke sjåføren som kjøre oss trygt og godt på hele turen.

Så en takk til alle som bidro til at vi fikk en flott tur og en takk til reiseleder Terje Todnem som hadde kontroll på oss alle og takk til Boreal Reiser som hadde lagt opp til denne turen.

Flyet hjem var i rute og vi landet på Sola ca. 18.20 lokal tid. Bussen sto klar og kjørte oss til Mossige Minde og Bystasjonen.