REFERAT FRA TUR TIL ASKER 12. – 16. AUGUST 2010

REFERAT FRA TUR TIL ASKER 12.-16. AUGUST 2019
Dag 1.
Turen startet fra Sandnes i lett regnvær(15gr) med 23 forventningsfulle reisevenner og med vår eminente sjåfør og reiseleder Koll Kyllingstad bak rattet. Første stopp var Paulsens Hotell i Lyngdal. Her ble vi servert hjemmebakt rosinbrød med brunost/jordbærsyltetøy og kaffe. I tillegg fikk vi høre litt av hotellets historie. Vel forsynte fortsatte turen med regnbyger forbi Kr.sand. Her skinte det opp og i solskinn(23gr) stoppet vi på”Horisonten” like utenfor Lillesand. Norges beste blomkålsuppe (iflg. Koll) ble servert til lunch. – Enig med Koll. Vi fortsatte mot Larvik hvor vi besøkte Galleri Engler. Etter en kaffetår og litt handel fortsatte vi til Thon Hotell Vettre i Asker hvor vi nå skulle ligge i 4 netter. Underveis på hele turen fikk vi fine kommentarer fra Koll om gode og tragiske menneskeskjebner, og om steder av geografisk og historisk interesse. Vi ankom hotellet ca 17.30 og kunne pakke ut/slappe av til deilig middagsbufet ble servert kl. 19.30.
Dag 2.
Etter en god frokost startet vi dagen kl. 09.30. Først gikk turen innover mot Oslo til Coops tidligere utdannelsessenter nå omgjort til museum. Hit har man flyttet landets eldste samvirkelagbutikk – Arne Forbruksforening. Her finnes nå gamle fiske- og jordbruksredskaper, gamle tobakksvarer, coop hermetikkbokser, jernvarer og klær – for eksempel ”livstykker med strømpebånd”. Der dukket nok opp barndomsminner om en svunnen tid for noen og enhver. På plenen utenfor fikk vi så servert deilig kaffe og wienerbrød før vi drog videre til Drammen. ”Vår buss” var for høy så nå ble vi forvist til en veteranbuss fra 1980-årene. Med den kjørte vi opp Spiralen – en 1750m lang tunnel som slynger seg 6 og en halv gang rundt sin egen akse opp til toppen med en litt sjelden innredet restaurant. Dagens lunch var en nydelig suppe med påfølgende kaffe. På utsiktspunket ut forbi hadde i panoramautsikt over byen og elven oppover mot Mjøndalen og vi kunne så vidt se Gaustatoppen i det fjerne før turen igjen gikk ned til byen. Her fikk vi se nye leilighetsblokker, butikker og universitet på Unions gamle fabrikkområder. Byen hadde også anlagt fine parkområder, badestrender og spaserveier langs elva som nå er renset. Det er blitt en fin og trivelig by i de senere år. Med Koll bak rattet igjen forlot vi så Drammen retning Hvalstaddalen også kjent som kunstnerdalen. Her ligger også Labråten godt bevart som hjemmet til Hulda og Arne Garborg fra 1897 til de døde i henholdsvis 1934 og 1924. Garborgs etterkommere hadde hold alt i god stand da Asker Kommune overtok Labråten i 1995 for å bevare det for ettertiden som Garborgs hjem. Herfra tok det 5-6 min før vi var tilbake på hotellet og dagens middag kl. 19.00. Også i dag hadde vi fint vær med opp mot 23 gr.
Dag 3.
Kl. 09.00 startet turen i dag østover gjennom Oslo mot Blaker kommune til Sørumsand. Vi startet i lett regn og 11gr. Regnet sluttet etter hvert og temp. steg igjen til opp mot 21gr. I Sørumsand ble vi godt mottatt av Svein Samuelsen som viste oss rundt i kommunen. Vi besøkte det som i sin tid var Blaker Skansen Festning. Nå står vollene igjen etter at murene er blitt benyttet til bygningsmateriell på div. gårder rund omkring. Noen av bygningene som står igjen har vært benyttet til skole. Vi fortsatte videre til 2 forskjellige kraftanlegg bygget ved Glomma. Vi var også bortom ”Tertitten”, den gamle jernbanestasjonen i Sørum. Her traff vi også på en liten statue av nr. 91 Stomperud. Samuelsen hadde mye å fortelle underveis, krydret med muntre historier og også hans eget liv bl.a. som alkoholiker. Vel tilbake på hans tilholdssted Armoen gård med hans kunstnerverksted ble der servert kaffe mens han viste og demonstrerte et utall av alle slags redskaper, figurer, lysestaker og klokker som han hadde laget og dekorert. Han var virkelig en tusenkunstner og fikk god avsetning på produktene sine før vi tok farvel for å kjøre til Magnor Glassverk. Vi fikk først servert lunch – kaffe, brød ost og syltetøy før det ble shopping i fabrikkutsalget. Nå gikk ferden videre til Kongssvinger. Her ble vi vel mottatt av Gunn som loset bussen opp til festningen. Der fikk vi først se en kortfilm om festningens historie før vi gikk rundt i museet og ut på festn.vollen med utsikt over Kongssvinger by. Etter en kort vandring nedover i øvrebyen gikk turen ned til jernbanest. der vi tok avskjed med Gunn før turen gikk ”hjem” igjen til en liten hvil før middag kl. 20.00.
Dag 4.
Kl. 09.00 startet dagens tur. Sørover til Oslotunnelen, gjennom den og videre sørover i halvannen time til Gamlebyen i Fredrikstad. Dette er Nordens best bevarte festningsby med ca 400 innbyggere. Den har butikker, museer, gallerier, selskapslokaler, restauranter og kafeer – ligger ved utløpet av Glomma og har bygninger fra 1700tallet mens selve festningen er fra 1600tallet. Hilde viste oss rundt på vollene og inne i byen og fortalte om bygningers bruk før og nå. På Mormors kafe spanderte reiseklubben lunch – herlig sellerisuppe med brød og kaffe før turen igjen fortsatte til Hvaler. Dette er en øygruppe på 833 holmer og skjær. Hilde var fortsatt med og fortalte litt om de øyene vi kjørte over. Skjærhalden er det største tettstedet og ligger på Kirkøy. På denne øya ligger også landets eldste middelalderkirke nemlig Hvaler kirke. Vi besøkte også et lite fiskeutsalg som hadde herlige fiskekaker. Der var mange sommerhus/hytter overalt så der blir temmelig overbefolket i sommersesongen. Vel tilbake i Fredrikstad tok vi farvel med Hilde før turen gikk hjemover igjen på E6 denne gang via Oslo og en bit av gamle E6. Vel tilbake ble det tid for en liten strekk før middag kl.20.00. Etterpå ble det nok pakking for morgendagens hjemreise.
Dag 5.
Kl. 08.30 tok vi far vel med Asker og tok veien sørover til Drammen og vestover på E134 mot Haukeliveien. Første stopp med formiddagskaffe ble fruktbygda Gvarv. Her ble det også handlet frukt, brød, honning etc. Turen fortsatte videre opp i høyfjellet til Haukeliseter Fjellstue. Her ble det middag – kjøttkaker med erterstuing og poteter. Gode og mette fortsatte vi til ”desserten”. Ikke så langt unna har Rogalands største geitebonde –Jan Haslemo- seterdrift om sommeren til ut i sept. I løpet av den tiden produserer og selger han 5 tonn ost til forbipasserende. Her fikk vi således kaffe og geitost på havrekjeks (salgsprøver?). Det ble i hvert fall stor handel før vi etter å ha hilst på geitene nå kjørte videre ned Austmannalia gjennom Røldal/Seljestad til Åkratunet. Vi fikk servert vafler og ettermiddagskaffe før siste sjanse til å handle spekemat, honning etc. Videre passerte vi Etne og Ølen før vi kl.18.45 tok ferja til Mortavika og Koll kunne bringe oss videre hjem. OG DA VI KOM HJEM………… håper jeg.
Vi fikk aldri bruk for medbragt regntøy. Ikke en dråpe regn så lenge vi var ut av bussen.