NORDKALOTT-TUREN 1. – 9.JULI 2016

SE BILDER

Dag 1: Etter en flytur tidlig morgen fra Sola via Gardermoen kom 51 forventningsfulle turdeltakere til Alta. I 26gr varme ble vi her mottatt av vår eminente reiseleder og sjåfør Koll (Kyllingstad) og turen ble straks startet mot vårt første reisemål og overnattingssted samebygda Kautokeino. Vi kjørte oppover langs Altaelven og gjorde et kort opphold underveis ved Pikefossen (vakkert skue). Her fikk vi også første bekjentskap med myggen. Etter en avstikker til Masi ankom vi så til Juhls Sølvsmie i utkanten av Kautokeino. Det var et stort og mangfoldig anlegg. Her fikk vi orientering av 2. generasjon Juhl før der ble handel av smykker. Deretter gikk turen til Thons Hotell hvor vi hadde en deilig 3 retters middag. Det varte ikke lenge før alle ikke fotball-interesserte krøp til køys.

Dag 2: Etter litt forsinket frokost hadde vi en kort rundtur gjennom Kautokeino før kursen ble satt østover mot Karasjok. I lett overskyet vær fikk vi vårt første møte med den store Finnmarksvidda og de store avstandene der. Rein så vi ikke. I Karasjok besøkte vi først Knivsmed Strømeng. Flotte – men kostbare kniver og masse souvenirer var til salgs. Vi kikket bortom Sametinget som var lørdagsstengt før vi endte opp i Sapmi park. Her ble vi servert en sterk krydret tomatsuppe til lunch før vi fikk en orientering om sameantrekk, komse osv. med påfølgende kortfilm og et flott lysshow tilslutt. Ferden videre etter å ha sett Karasjok gamle kirke gikk inn gjennom de finske skoger og de tusen sjøers land forbi Enaren og fram til norske Neiden og så til Thons Hotel i Kirkenes. Underveis hadde vi 2 korte pauser bl.a . med lefse og Kolls gode kaffe som smakte fortreffelig. På hotellet ble det middagsbufet. Ute på ”bryggeterrassen” ble flere så sittende og fikk nyte midnattssolen før køyetid.
Dag 3: Natten var varm og dagen ble enda varmere, bortimot 30gr. Etter frokost troppet vår fantastiske guide Kurt opp og tok oss med til Storskog – den nå så kjente grensestasjonen mot Russland. Foruten en salgsbod med russiske souvenirer ble flere mest opptatt av en flereogåtti gammel syklist som hadde syklet opp fra Kirkenes. Han syklet på en eldgammel sykkel som viste seg å være av DBSmerke. Turen videre gikk så til Grense Jakobselv. Vi passerte grensevakten inne i skogen og så grensemerkene på begge sider av elven før vi kom frem til Oskar II Kapell. Herfra gikk turen ned til strandkanten. Her var der fin badestrand og enkelte av befolkningen badet. Der var 30gr i luften men Barentshavet var en del kaldere – likevel ble det en vassetur for enkelte av turdeltakerene. Så var det samme vei tilbake til lunch på hotellet – deilig laksesuppe. Vår kjære Kurt (heldagspolitiker i fylke og kommune) var et oppkomme av kunnskaper om vekst og miljø i samfunnet rundt, om natur og biologi. Alt fortalt på en munter og fascinerende måte. Etter lunch ble alle med ut igjen først til Nedre Pasvikdal-en brei og vakker dal – hvor han kunne bl.a. fortelle om selvopplevde bjørnehistorier før vi kjørte til Bjørnevatn, gruveområdet til AS Sydvaranger. Her hadde de drevet uttak av jernmalm og et par digre kjøretøyer sto enda igjen og kunne gi et visst inntrykk av størrelsen i produksjonsutvinningen. På vei tilbake var vi oppom i høyden og fikk et fint overblikk over Kirkenes før vi tok farvel med Kurt. Middagsbufet etterpå.
Dag 4: Nå våknet vi opp til gråvær og ca. 17gr. Vi var så vidt bortom hurtigruten før vi forlot Kirkenes med kurs for Vadsø. Turen gikk vestover til Varangerbotn før vi igjen svingte østover. Underveis så vi de grisgrendte bygdene og de enorme avstandene. Landskapet var imponerende men litt øde og ikke et tre å se. Etter ca 3 timer kom vi til Vadsø hvor vi i et koselig lokale, innredet i et gammelt fjøs fikk servert lunch , pasta med laks/lam og kaffe. Herfra gikk turen videre gjennom Norges første undersjøiske tunnel (3 km lang) til Vardø. I 2011 hadde dr. Sonja åpnet Steilneset, ”minnesmerket” om alle heksene som på 1600-tallet ble torturert, druknet, brent eller halshogd. Deretter var vi en tur innom Vardøhus Festning som var ferdig i 1737. Inne på festningen så vi bl.a. Vardøs eneste tre og som ble pakket inn vinterstid. Festningen har aldri ”vært i kamp” men er idag spesielt kjent fordi kommandanten på festningen heiste norsk flagg til han ble arrestert i nov
1940. I regnvær kjørte vi så ned til kaien og gikk om bord i hurtigruta ”Richard With”. Koll kjørte videre til Hammerfest mens vi andre gikk om bord og fikk tildelt lugarer før Elisabeth ga oss en orientering om båten, rederiet og middagsservering. Det ble kafeteria for noen og restaurant for andre. Kl. 22. 00 skulle vi ved Berlevåg passere nordgående skip Nord-Norge. Enkelte fikk utlevert norske flagg og andre kom med frottehåndkle. Til høy musikk skulle der vinkes til det andre fartøyet. Da skipene hadde passert hverandre gikk noen til køys og noen gikk på panoramadekket. Siste mann krøp til køys kl 03.30 etter å ha hatt salongen for seg selv siste timen.
Dag 5: Etter en deilig frokost ankom vi litt forsinket Hammerfest 11.15 hvor Koll ventet på oss. Nå gikk turen mot Nordkapp. Underveis hadde vi kaffe etc. på Russnes Camping. Derfra gikk turen videre gjennom tunnel ut til Magerøy og opp til Nordkapp-platået. Turen gikk over store treløse vidder som på høyfjellet og flere steder traff vi omsider på reinsdyr. Ved ankomst Nordkapp ble det for de flestes vedkommende noe å bite i og deretter gikk vi til filmsalen og så den nye flotte naturfilmen ”Nordkapps 4 årstider”. Siden ble det grottetur, shopping eller tur ut til globusen før vi igjen satte nesen mot Hammerfest. Underveis gjorde vi en avstikker til Kamøyvær. Her hadde en tysk dame slått seg ned som kunstner og med eget galleri. Her var fine billeder til en rimelig pris og der ble god omsetning. Det ble en ”lang” tur tilbake til hotellet før vi endelig kunne ha middagsbufet kl. 21.15. Rett etter middag tok vi avskjed med Elisabeth som skulle videre til skipsdåp og nye oppdrag.
Dag 6: Elisabeths flyavgang ble så forsinket at hun ikke nådde dåpen. Imidlertid ble hun derfor med oss på Gjenreisningsmuseet før endelig avskjed. Museet viser krigens ødeleggelser i Finnmark og gjenreisningen etterpå. Det var fremragende lagt opp. Vi forlot så Hammerfest og kjørte opp og over Sennalandet. Her var der nok en gang et fantastisk landskap. Åpent uten trær og vidder så langt vi kunne se med kilometerlange rette veistrekninger. Vi kom omsider frem til Alta hvor vi hentet påsmurte baguetter til lunch. Koll hadde kokt kaffe. Med ny lokalguide bar det nå inn i Tverrdalen opp til Stilla og Alta Kraftverk. Der fikk vi komme inn kantina som lå ca. 180mtr inn og ned i fjellet. Utenfor var en liten balkong hvorfra vi kunne se ned på demningen. Etter lunch gikk vi enda litt lengre og ned i tunellen og kom ut på toppen av selve demningen. I det fine været kjørte vi et kort stykke videre til en utkikksplass hvor vi fikk flott utsikt ned i den 400 mtr. dype og over 7 km lang canyon Sautso. Tilbake i Alta tok vi farvel med vår guide og fortsatte til Scandic Hotel Alta. Her ble det nok en gang, på jærsk, ”lausdrift”. Etter middag var en del borte og så på den nye Nordlyskatedralen. Det var et flott kirkebygg å se til utvendig – men innvendig var der delte meninger både om utseende og akustikk.
Dag 7: Vi våknet opptil en fuktig morgen i Alta, forlot hotellet og kjørte til Alta Museum. Her kunne vi se på Nord-Europas største helleristningsfelt. Det ble først oppdaget i 1973 og er nå kommet på Unescos verdensarvliste. Inne i museet var der utstillinger om sportsfiske, nordlysforskning og ikke minst Bjørn Wirkolas premiesamling og historien om hans idrettskarriere. Og så gikk turen for alvor sørover E-6 langs Altafjorden og Langfjorden og over Kvænangsfjellet. Ved Gildetun spanderte Reiseklubben lunch – nydelig laks med poteter og grønnsaker og karamellpudding til dessert. Videre gikk ferden langs fjell og fjorder og vi fikk nok en gang skue vakker nordnorsk natur men dessverre delvis i regn og skodde.. De kjente Lyngsalpene lå skjult i skodden men til trøst så vi flere rein – sogar midt i veibanen. Fremme ved Vollan i Balsfjorden ble det kaffe med kake eller is. Herifra var det så en times kjøring før vi nådde Scandic Grand Hotel i Tromsø. Det ble nok en bufetmiddag før EM der Frankrike slo ut Tyskland i semifinalen.
Dag 8: Dagen startet 9.30 med Regine som guide på en 3 timers tur rundt i Tromsø. Byen ligger bl.a. på Tromsøya. Vi så byen både utenifra og fra innsiden. Der var lange tuneller som gikk på kryss og tvers under byen for å avlaste rushtrafikken. Videre gikk turen over Tromsøysundet og til Kvaløya som også er en del av
byen. Her var der også flotte områder med skiterreng om vinteren og beite for rein sommerstid. Tilbake på Tromsøya kjørte vi også opp forbi Meteorologisk Institutt i Tromsø. I inngangspartiet var der utstillt en stor isbjørn. Til slutt stoppet vi i Botanisk Hage. Her var mange vakre blomster fra forskjellige land. Det hele var vakkert laget til. Tilbake på hotellet var der tid til å gå på byen og kjøpe seg lunch. Etter lunch kunne de som ville være med i fjellheisen. De som ble med fikk en fin opplevelse og med flott utsikt over byen. Litt skuffende var det så å få samme middagsbufet som foregående dag. For en god del av deltakerene ble dagen avsluttet med en utmerket midnattsolkonsert i Ishavskatedralen.
Dag 9: Etter siste natt i Nordens Paris startet vi kl. 10.00 turen mot Sommarøy men først med en stans hos Eide Handel på Kvaløy. Utenfra så ikke butikken ut til å være noe spesiell. Men da vi kom inn. Her bugnet det av matvarer. Det er landets eneste matvarebutikk som er privateid og ikke tilsluttet noen kjede så der var et variert tilbud av alle vareslag. Mest imponert ble vi nok av kjøtt- og fiskediskene. Det var et syn å se hvor delikat og fristendes man kan legge varene ut for salg. Mange ble fristet til å smake og kjøpe røkelaks . Etterpå gikk ferden videre ut til Sommarøy. Her var nok en variant norsk natur med små holmer og øyer med hvite sandstrender. Her ute hadde også kongen og dronningen vært på sin signingsferd. Der var også et trivelig hotell som var under utbygging. Her spanderte igjen Reiseklubben en deilig laksesuppe til lunch og med påfølgende kaffe. Turen tilbake – nå til flyplassen- gikk videre tilbake til Kalvøy og rundt på den andre siden av øya. På flyplassen hjalp Koll oss av gårde før han tok fat på sin 3 dagers hjemreise. En stor takk til ham for en fantastisk tur gjennom et for oss nokså uvant landskap men vakkert og storslagent på alle måter.