Fantastiske VESTLANDET 30.juli- 5.august 2015

7  dager: 30.juli- 5.august 2015

SE BILDER HER

Torsdag 30.juli: Sandnes- Telavåg- Radøy. Mange av turdeltakerne møtte fram til bussens avgang ved Mossige kl. 07.30. Resten av reisefølget kom på ved busstasjonen, og turen gikk nordover med ferje Mortavika-Arsvågen, og videre over Stord. Derfra med ferje Halhjem- Os, og så til Bergen og over Sotra til Telavåg.

Været var stille og lettskyet, fint reisevær. Bussjåfør og reiseleder var Koll Kyllingstad, kjent og populær fra mange tidligere turer med Mossiges Mindes Reiseklubb. Reiseoperatør var Sverre Haga A/S.

Turen startet med 44 deltakere. Det hadde vært venteliste til turen, men p.g.a. sykdom hadde flere måttet melde avbud, så alle påmeldte fikk plass. I Florø kom en av de avmeldte etter med fly- med armen i gips. Hun ville så gjerne være med, og det gikk bra. Dermed ble vi 45 deltakere resten av turen.

I Fana kom lokalguide Haldor Tjelle og hans kone på bussen. Som 5-åring hadde han selv opplevd de tragiske hendelsene som råket Telavåg i 1942. Han delte med oss mange minner fra utslettelsen av Telavåg, hvordan det skjedde og tiden etterpå.

På Nordsjøfartmuseet fikk vi mer kjennskap til denne delen av vår krigshistorie gjennom film og utstillinger. Der ble servert lunsj før vi dro videre nordover.

Fra Telavåg dro vi om Bergen, der vi sa farvel til vår dyktige lokalguide og kone ved busstasjonen. Vi dro videre nordover via Norhordlandsbrua. På Radøy stoppet vi ved Vestnorsk utvandrersenter, der vi så på kirke og flere hus, som var flyttet fra Amerika og gjenoppbygget der.

Dagen ble avsluttet på Westland Hotel på Lindås med nydelig utsikt i kveldssola. Ettersom “Sommerbåten” med NRK skulle komme til Sandnes den kvelden, ble dessert og kaffe servert på hotellets pub, der vi kunne se mottakelsen i Sandnes på storskjerm.

Fredag 31.juli: Radøy- Florø. Vi krysset Fensfjorden med ferje Leirvåg – Sløvåg og kom over Sandøya til Skjerjehamn i Gulen i Sogn og Fjordane. Der kunne vi studere statuen av Kong Olav V. som var laget av Harald Steen og kjøpt av fiskeoppdretter Olav Braanaas, som også kjøpte stedet den ble reist på. Oslo kommune ville som kjent ikke ha denne statuen som de hadde bestilt. Stedet var vakkert der det lå i solskinnet ut mot havet, og det ble en hyggelig stopp for oss med kaffe og vafler på den gamle handelsplassen. Derfra dro vi til fylkets tusenårssted ved den gamle tingplassen for Gulatinget. Ei ung jente var guide og orienterte oss om stedet. Derfra dro vi på smale veier videre til Brekkestranda hotell, der vi hadde lunsj/ fiskesuppe, i en av de spesielle bygningene med gras på taket og skjeve vinkler. Deretter var det kort vei til Oppedal, der vi tok ferje over Sognefjorden til Lavik. Så busset vi videre om Dale til kommunesenteret Førde, der vi hadde en kort stopp før vi dro vestover til Florø, som lenge var eneste byen i fylket. Sola skinte da vi ankom Florø og tok inn på Comfort Hotel. Der møtte vi også vår lokalguide Jens Hogrenning fra Loen, som ble med oss videre på turen, helt til siste kvelden i Loen før hjemreise til Sandnes. De fleste tok seg en runde i Florø sentrum og havnen etter middagen.

Lørdag 1.august: Florø- Fosnavåg. På vei nordover fra Florø passerte vi Svelgen i Bremanger kommune. Stedet er kjent for kraftutbygging og smelteverket Elkem. Vi krysset Nordfjord med ferje fra Isane til Stårheim. Derfra fulgte vi veien vestover, passerte Maurstad, Alfred Maurstads fødested, og fulgte veien videre til Selje. Etter lunsj på Selje Hotell gikk ferden utover Stad, og etter en bratt og svingete vei nådde vi Vestkapp-platået og fjellet Kjerringa 497m over Stadhavet. Vi var heldige som kunne se stille hav under lettskyet himmel- en flott opplevelse!

Fra Stad dro vi via Åheim, ferje over Rovdefjorden til Gurskøy og ut til Fosnavåg. Der bodde vi på det nye og flotte hotellet til Thon rett ved havnen, der fiske- og offshore-båtene lå på rekke og rad. Flere offshore-rederier har hovedkontor der i en spesiell bygning kalt Diamanten. I Fosnavåg er også stor fiskeindustri.

Etter middag på hotellet dro vi med bussen vår ut mot havet- til Runde. Det er kjent for Fuglefjellet på utsiden, der 240 forskjellige fuglearter hekker, hvorav 170 lundepar. Det ble dessverre ikke anledning til å fare i småbåter dit, men havutsikten og naturen var vakker.

Søndag 2.august: Fosnavåg-Trollstigen- Geirange– Loen. Vi startet dagen med å kjøre over Hareidlandet, ferje over til Sulesund og videre langs Storfjorden til Tressfjord i Romsdal. Der besøkte vi den 175 år gamle åttekanta Tressfjord kyrkje, som var ferdig restaurert i 2007. Der var tatt vare på mange vakre, gamle dekorasjoner, og kirka var meget spesiell og fin. Siden det var søndag, serverte Koll og Racin kirkekaffe med “noko attåt” ved den nye “kyrkjestova”.

Så bar det oppover den smale og svingete Trollstigen, alle glade over å ha Koll ved rattet! Fossene stupte ned fjellsidene over alt. På toppen var der en stor suvenirbutikk m.m, og fra flere utbygde utsiktspunkt kunne vi beundre den flotte og særegne naturen. Videre gikk ferden sør- og nedover mot Linge hvorfra vi hadde ferje over Norddalsfjorden til Eidsdal. Derfra reiste vi oppover og kom så Ørnevegen nedover til Geiranger. Der var det bratt og svingete, men utsikten var flott inn mot stedet Geiranger og utover Geirangerfjorden. Vel nede i turiststrømmen i sentrum fant den enkelte seg omsider et sted for lunsj før neste ferje. På ferjeturen gikk blikket opp etter fjellsidene for å få med seg “De syv søstre”, fjordens berømte elver, og en undret seg over gårdene som klamret seg til de små fjellhyllene.

Etter en times tid var vi på Hellesylt, og vi busset videre gjennom Hornindal og langs Hornindalsvatnet, Europas dypeste innsjø. Innerst i Nordfjord passert vi Stryn, kommunesenteret i Stryn kommune, og kom så fram til Loen, der vi sjekket inn på Hotell Loenfjord hvor vi overnattet de siste 3 nettene av turen.

Mandag 5.august ble dagen for breer og enda flere høye, bratte fjell og smale veier langs vakre fjorder og vatn.

Først busset vi oppover Loendalen , og vi fikk se den kjente fjelltoppen Skåla 1848 moh. På toppen er Skålatårnet, kanskje verdens mest spesielle turisthytte. Hvert år i august arrangeres det motbakkeløp dit, i den lengste motbakken i Nord- Europa.

Øverst i dalen ligger Loenvatnet, der store ulykker skjedde i 1905 og 1936. Jens, lokalguiden vår, bodde fremdeles på gården i Lodalen. Det var gripende å høre ham fortelle om det som hadde skjedd. Begge gangene var det en svær steinblokk som løsnet fra Ramnefjell og laget store flodbølger som slo oppover land på motsatt side av vatnet der gårdene lå. I 1905 omkom 61 mennesker og i 1936 74 personer. Bare meieriet sto da igjen der 15 gårdsbruk hadde vært. Dette var en nasjonal katastrofe, og Kong Olav var til stede under den første begravelsen av de omkomne i sept. 1936.

Vi hadde en times båttur innover vatnet, mens Koll kjørte bussen inn til Kjenndalsstova helt i enden av vatnet. Derfra hadde vi en 10 minutters spasertur på stien innover til Kjenndalsbreen. Tilbake på Kjenndalsstova hadde vi herlig lunsj, fjellørret fisket i Loenvatnet, før vi fulgte bussen vår tilbake til Loen.

Etter den imponerende og tankevekkende formiddagsturen dro vi til Olden sør for Loen. Vi kjørte oppover Oldedalen så langt bussveien gikk. Der var et turistsenter hvorfra vi kunne være med små safaribiler videre mot den kjente Briksdalsbreen, der turistene tidligere ble skysset med hest og kjerre, et kjent bildemotiv. Siste etappe måtte vi følge stien ca.15min. Både Kjenndalsbreen og Briksdalsbreen er sidearmer av Jostedalsbreen. Etter middag på hotellet vårt besøkte vi Loen kirke. Guiden vår var med, og det ble en stemningsfull stund der Jens fortalte, Koll imponerte med pianomusikk og vi sang sammen etter salmeboka og Kolls akkompagnement.

Tirsdag 4.august var det tur vestover langs Nordfjord på nordsida, den såkalte Panoramavegen. Der kjørte vi på spesielt smale veier som svingte seg høgt oppe over fjorden til små grender som Faleide, Blakset, Randabygd og Hopland. På Lote tok vi ferje over til Anda, der det er flyplass. Videre dro vi langs Gloppenfjorden til Vereide og Sandane, så oppover til Byrkjelo og gjennom Våtedalen til Skei i Jølster. Der var vi innom Audhild Vikens Vevstove, hvor vi hadde rømmegrøt og spekemat til lunsj. Noen klarte også å få handlet i den store butikken med klær, suvenirer, husflid m.m. Tilbaketuren over Utvikfjellet ga oss flott panoramautsikt utover Innvikfjorden, og videre passerte vi Utvik og Innvik. I Olden ble de handlelystne satt av i Olden sentrum med salg i Skogstad- butikk m.fl., og Koll avtalte tid for henting “hjem” til Hotell Loenfjord.

Dette var siste dagen vi hadde lokalguiden Jens Hoggrenning med oss. Han skal ha stor takk og ære for at oppholdet på Nord-Vestlandet ble så interessant og gildt, en skikkelig god representant for folket i Nordfjord.

Vi fant oss godt til rette på hotellet vårt i Loen med sin vakre beliggenhet ved elva og fjorden, gode rom og god mat, og for de danseglade var det mulighet for å få svinget seg til orkester et par av kveldene.

Onsdag 5.august var vi klar for hjemtur kl.08.00. Turen sørover fulgte E-39 Kyststamveien. Vi passerte nok en gang Byrkjelo og kom til Jølster. Det var fint å kjøre langs Jølstravatnet sørover til Førde, gjennom Gaular til Vadheim ved Sognefjorden, der vi hadde kaffestopp. Videre til Lavik med ferje over til Oppedal kl. 11.30. Tilbake i Hordaland gikk turen gjennom Romarheimsdalen til Osterfjorden, forbi Knarvik og over Nordhordlandsbroen til Bergen. Der hadde vi middag på det tradisjonsrike Hotell Hordaheimen, hvor vi hadde stekt torsk og potetstappe med bacon og grønnsaker, sjokoladepudding og kaffe. Det smakte faktisk svært godt med potetstappe til fisken, men det rådet stor skepsis blant oss til dette på forhånd. Mette og fornøyde startet vi på turens siste etappe. Vi var heldige og nådde ferja på Halhjem kl. 13.30. Resten av turen gikk svært greit, og vi var på Sandnes ca. 19.00. Det var en time før beregning!

Nå sitter vi igjen med mange gode minner fra Fantastiske Vestlandet. En flott natur- tur har det vært- fra åpent hav til fjord og fjell med blanke vatn og ville fossefall. Godt reisevær har vi hatt, lettskyet himmel med sol innimellom og iblant noen regndråper på bussruta. Ved Briksdalsbreen måtte regntøyet fram en liten stund.

Vi har fått høre mange historier fra gammel og ny tid, fra krig og fred, om folk i daglig strev og fest, om striden mot naturkreftene og vilje til å stå på. En stor takk til de to lokalguidene våre, Haldor Tjelle og Jens Hoggrenning som formidlet dette på en ypperlig måte. Og uten Koll hadde det vel ikke blitt noen tur. Han har vært sterkt engasjert i planlegging av turen, og vi har følt oss trygge med ham bak rattet på de bratte og svingete veiene. Som reiseleder har han hatt god kontakt med oss i følget, og han ordner opp med det meste. Vi i reisefølget takker Koll og Sverre Haga A/S for en fantastisk flott tur! Takk også til den enkelte deltaker for hyggelige dager sammen!

K. M.                                                                                                                 Bilder: G.G.C.