Tur til Costabrava 11.09 – 22.09. 2016.

Referat fra tur til Costabrava 11.09 – 22.09.2016.
SE BILDER
Dag 1.
44 spennte deltakere ble møtt på Sola av vår eminente reiseleder Elisabeth Evjedal fra Sørvest Reiser. Boardingkort og kofferttags ble utlevert og innlevering av kofferter gikk greit. Flyet startet presis kl. 21.20 og kl.03.00 var nok de aller fleste under lakenet på hotell Aqua i Santa Susanna.
Dag 2.
Ved fremmøte til frokost fikk gruppen tildelt faste border for samtlige måltider. Til alle måltider hadde vi stående boufet og der var litt av hvert for en hver smak både til frokost og middag. Mange satte pris på gratis champagne til hver frokost.
Etter en god frokost hadde vi så infomøte med champagne og Elisabeth og vår guide Katja fra Finland men som talte utmerket ”svenska” og som skulle være med på de tre dagsturene vi skulle ha. Etter en kort orientering om bl.a. hotellets fasiliteter tok Elisabeth oss med på en kort spasertur og viste plassering av minibank med norsk tekst og videre veien til nærmeste apotek. Deretter ble det ”lausdrift” hvor alle fant seg en lunchplass før de fleste vandret hjem til en plass ved svømme- bassenget. Her var der aldri mangel på liggestoler. Dessuten hadde alle rom med balkong og bord og 2 stoler.
På hotellet var der hver kveld kl.22.00 god underholdning en times tid.
Dag 3.
Etter frokost hadde vi vår første utflukt med besøk hos Freixenet. Firmaet ble startet av 2 familier i 1914 og er i dag verdens største produsenter av Carva som champagnen heter her. Vingården er ikke så stor men de har over 1000 leverandører av druer og har en årsomsetn. på ca 70 mill. flasker. Vi fikk først en orientering om stell av planten fra den ble beskåret senhøstes det ene året til høsting og start av produksjon neste år. Lagring blir bestemt etter kvalitet etter blanding av flere typer druer etc. og kunne vare fra 9 mndr. og opp til 2-3 år. Vi ble fortalt om lagring og fjerning av grums før flaskene endelig ble korket og ettikettert for videresalg. Under orienteringen vandret vi 4 etasjer ned under jorden og fikk også se store lagringshaller med jevn temperatur. Her nede gikk vi om bord i et tog som så førte oss opp i dagslys igjen. Underveis passerte vi store lagerhaller med fat og flasker og vinduer inn til produksjonslokaler for bl.a. ettikettering. Vel oppe igjen ble det diverse smaksprøver og kjøp.
Så var det tid for lunch. Etter en kort tur med bussen kom vi frem til en koselig restaurant hvor Reiseklubben spanderte en herlig 4 retters lunch inkl. drikke av alle slag. Herfra gikk ferden videre en halvtimes tid og vi var hos Torres – en av verdens største vinprodusenter. De mottar også druer fra andre produsenter i området og fra 1979 også fra egen vingård i Chile. Produksjon er på ca 60 mill. flasker pr. år. Først hadde vi en togtur rundt i vinmarkene og deretter inn i en bygning med lysbilleder på veggene og som viste litt om historien bak produksjonen av vin. Deretter var det svensktalende film om vingårder og produksjonen. Til sist var det nok engang smaking og handel før hjemreise til middag.
Dag 4.
Vi hadde hittil hatt fint vær med god temp. men enkelte fikk en urolig natt p.g.a. regn og torden. Godværet kom fort frem igjen og med Elisabeths forslag om en togtur rundt i Santa Susanne før lausdrift fikk vi nok en flott dag.
Dag 5.
Kl. 09.00 startet bussturen opp mellom berg og dal til Montserrat. Dette er både et fjell og et kloster som ligger oppe i fjellsiden. En temmelig bratt og kronglet vei førte opp til klosteret som tilhører benediktinerordenen og er fra 1100-tallet. Fra veien bortover mot klosteret fra bussholdeplassen hadde vi en fantastisk utsikt nedover i dalen og vidt omkring. Herfra kunne vi se at der også var gondolbane og tannhjulsbane som ført opp fra dalen til klosteret. Nok en bane gikk også videre herfra og opp i fjellet til vandringsveier i fjellet. Noen av deltakerne tok den mens andre gikk og så på klosteret som besto av flere bygninger. Munkene bodde i den ene og i en annen bodde unge korgutter. De bodde her mens de fikk både kor- og skoleundervisning. De av korguttene som bodde i nærheten kunne reise hjem i helgene. Der var korkonsert her hver dag i den vakkert utsmykkede kirken. I området nedenfor klosteret var der kafeteria ,restaurant souvenirbutikk og utsalg av likør som munkene produserte. På kafeteriaen hadde de fleste lunch. Katja skulle tilbake til Barcelona så vi tok samme vei ned til jernbanestasjonen før vi vendte tilbake til vårt hotell.
Dag 6.
Igjen lausdrift – men en god gjeng ble med Elisabeth i drosjer til nabobyen Malgrat de Mar. Dette er en mer typisk spansk by. Her gikk vi i gågaten før vi fortsatte bort til en gratis ”heis” som førte oss opp til utsiktspunkt over byen. Nede igjen fant vi oss lunchplasser før vi tok veien hjem enten pr. taxi eller apostlenes hester.
Dag 7.
Utflukten i dag gikk først til Tossa de Mar – en typisk catalansk småby. Den ble grunnlagt på 900tallet i sammenheng med en forsvarsborg slik som så mange andre småbyer på den tiden. Gamlebyen med brostensbelagte gater og godt bevarte bygninger ligger i området langs med strendene og i bakkene opp mot borgen. Fremme i Tossa de Mar gikk vi nok engang om bord i tøffetog – spandert av reise-klubben og som førte oss litt rundt i byen og ned til strandpromenaden med mange spisesteder langs veien. Her spanderte også reiseklubben drikke før noen fant seg en lunchplass mens andre først gikk videre til fyret hvorfra der var en vakker utsikt innover mot byen og ut mot strendene og havet. Herfra gikk turen nedover igjen mellom trange gater og med små spisesteder hvor andre inntok lunch. Etterpå ble det nok en togtur med sightseeing opp til bussholdeplassen før turen vår kunne fortsette mot Salvor Dali museet i Figueres.
Dette var Salvador Dalis hjemby og her hadde han sin første utstilling som ung kunstner. Museet var opprinnelig teater men ble bombet i den spanske borgerkrigen og lå i ruiner flere tiår til Dali og Figueres borgermester bestemte at det skulle restaureres og bli museum. Det ble åpnet i 1974 og kalles nå for verdens største surrealistiske objekt. Museet huser verdens største samling av Salvador Dalis verker bestående av malerier skulpturer og forskjellige installasjoner fra hans første verker til verker han skapte i sitt siste leveår. Han døde i 1989 85 år gammel. Det var utrolig å se hvor mye han har skapt og vite at der finnes enda mye mer rundt omkring i verden. Museet er et av Spanias mest besøkte museer.
Vi tok farvel med museet og på vei hjem åpnet himmelens sluser seg. Det regnet ”kattunger”. Men vel hjemme igjen tittet solen frem.
Dag 8.
Søndag og lausdrift – men Elisabeth hadde planen klar nok en gang. I fint vær vandret en gjeng av
gårde til markensdag like i nærheten av hotellet. Her kunne en kjøpe alt – klær, sko kosmetikk, smykker og mat. Etterpå var det å finne seg en lunchplass og eventuelt plass ved bassenget.
Dag 9.
Mandag også lausdrift. Mange gikk en tur først mens andre holdt seg ved hotellet hvor Sør-Vest. spanderte lunch. Etterpå var det soling og bading for de fleste før middag og klargjøring av kofferter til avreise neste dag
Dag 10.
Litt forsinket forlot vi vårt flotte hotell i Santa Susanna med kurs for hotell Catalonia Plaza Cataluyna i Barcelona. Underveis kom finske Cecilie om bord i bussen og guidet oss rundt i byen et par timer. Turen endte dessverre med at bussen ikke kunne kjøre fram til hotellet så vi måtte hale av gårde med våre kofferter et stykke – men det gikk det også. Her fikk vi utlevert nøkler og deretter var det lausdrift og ut og få seg noe lunch. Siden ble det litt byvandring før avkobling på hotellet før dagens middag. Den fikk vi servert i egen sal hvor reiseklubben først spanderte en velkomstdrink og litt snacks.
Her var det lausdrift igjen. Mange tok to forskjellige turistguide bussturer i løpet av dagen med lunch imellom og noen var på besøk inni den berømte Sagrada Familia. Kl. 1900 samlet vi oss så for å spasere til vårt spisested i nærheten – Bilbao Berria. Her i eget lokale i kjelleren fikk vi servert tapas med drikke til og kaffe og kake til dessert. Vel tilbake på hotellet fikk vi hver vår frokostpose med bl.a. loffskiver, kjekspakke og vannflaske.
Dag 11.
Felles vekking kl. 04.30. Bussen skulle komme kl. 05.30 men ble forsinket og kom heller ikke fram til hotellet så det ble nok en gang vandring med koffert – men heldigvis ikke så langt denne gang. Siden gikk turen hjem via tax free greit forhåpentligvis for alle.