reisebrev fra TRONDHJEMSTUR  8 dagers tur til Trøndelag 3.- 11. august

reisebrev fra TRONDHJEMSTUR 8 dagers tur til Trøndelag 3.- 11. august

TRONDHJEMSTUR. 8 dagers tur til Trøndelag 3.- 11. august

SE BILDER
Tok fly fra Sola til Værnes hvor Koll møtte oss med buss. Vi startet turen utover Fosnalandet som også blir kalde Trondheims kjøkkenhage. Vi ble også tatt med til det gamle Frostatinget. Utenfor Frosta ligger øya Tautra hvor det siste klosteret ligger. Dronning Sonja la ned grunnsteinen her til et nytt kloster i 2003. Klosteret ble tatt i bruk i 2006. Det ble også kåret til «årets bygg» av bygge- bransjen samme år. I 1978 ble det tatt i bruk en 2,5 km. lang molo mellom øya og fastlandet. For å hindre at rådyr kom ut dit for å ødelegge hekkekoloniene, ble det satt opp en veiport der.
2 verdenskrig satt også sine spor i Trøndelag. «Knaben Fort» her kunne vi se hva som hadde foregått.
Herfra gikk det til Scandic hotell på Stiklestad for overnatting. Dag2 startet vi dagen med by vandring med Bjørg Tørresdal som hadde bodd i Rogaland en del år, men som nå var bosatt her. Hun tok oss med på «Den gylne omvei» Hun forteller om det nye fylket og organiseringen
rundt det. I Steinkjær er vi også inne i kirken fra 1965. Så tar vi farvel med Bjørg og Steinkjær
og turen går sørover på Fosnahalvøya og til Ørlandet Kysthotell som vi skal bo på
Sammen med vår lokale guide Ingvald Løge (stammer fra Rogaland) skal vi se oss om i 2 dager. Her er det flatere en på Jæren. Vi besøker herregården på Austrått. Gjennom 700 år satte høyadelen sitt preg på herregården og slottet. Siden 1919 har Austrått vært nasjonal eiendom. Store kulturverdier er overlevert til vår tid. Ove Bjelke var en av Norges fremste menn på 1600 tallet. Det var han som hovedsakelig utformet Austrått slik vi nå kjenner anlegget, med pyramiden fra 1665 og porten omrammet av adelsvåpen.
Like ved finner vi Austrått fort med den kjente Austrått kanonen. Kanonene var et Tysk festningsanlegg med kanontårn i 5 etasjer. Vi ble tatt nedunder jorden, gjennom hele kanon tårnet, elektrisitets verket og mannskapsforlegningen med plass til 200 mann. Uthaug gården og andre severdigheter. Det er i Trøndelag Nordsjøsilda kommer i land. En av dagene går turen så langt vest i havet det er mulig å komme med ferge over til øya Storfosna, helt til Kråkvåg. Her kjøpte familien Grøntvedt og etablerte sildemottak og fabrikk. De er i dag verdens største produsent av tønnemarinert sild. (600tonn i døgnet) Her ute finner vi et eget Hannah Ryggen senter. Hun er kjent som kunstneren som fikk verden med i veven. Neste dag går vi om bord i Kystekspressen som tar oss med i land på Sandstad på Hitra. Sør på øya finner vi Titran, kjent for Titran ulykken i 1899 hvor stormen tok 140 fiskere. Stormen gikk nordover fra Røvær hvor 30 menn omkom tidligere på dagen. Her finner vi også Stabben Fort fra 2 verdenskrig. I Dolmsundet besøker vi Dolm middelalder kirke. Her hadde vi guiden Harald Sandvik på 91 år. Og han kunne fortelle, (uten manuskript) helt fantastisk,) Neste dag tar vi Thamshavnbanen. Den gamle veteranjernbanen går fra Bordshaug gjennomdalføre opp til Løkken Verk. Linjen ble opprettet for å frakte svovelkis fra gruvene til utskipshavn ved Orkdalsfjorden. Var i drift fram til 1974 og var Norges første elektriske jernbane. I dag drives banen som museumsbane og er verdens eldste vekselstrøm bane som er i drift. Banen ble fredet i 2013. Malmfårekomsten her er den største fårekomsten av kobberholdig svovelkis som er funnet i Norge. Det var gruvedrift i området i 333 år fram til 1987.
Paveljongen som står utenfor hotellet i Orkanger var bygget i Orkanger og var på Verdensutstilling i Chicago i 1893.
Siste hele dag i Trondhjem Hadde vi guidet bytur på formiddagen etterpå kunne hver enkelt gjøre som vi ville. Om kvelden spiste vi middag på Tyholttårnet som ligger oppe på høyden og restauranten ligger 74 meter over bakken og gulvet roterer rundt mens en spiser så en kan se hele Trondhjem på en time. Neste dag gikk turen hjem med buss og ferge. Tusen takk til alle som var med for hyggelig samvær og Tusen takk til Koll for flott kjøring og en fantastisk tur.