4 dagers tur til Krakow  4.-7. august.

4 dagers tur til Krakow 4.-7. august.

4 dagers tur til Krakow  4.-7. august.

SE BILDER

Alt gikk greit på innsjekking på Sola og turen til Krakow gikk helt fint. Landet til rett tid uten forsinkelser. På flyplassen ble vi møtt av vår guide Eva, som var fra Krakow men snakket godt Svensk. På vei til hotellet hadde vi en rundtur i byen for å få et inntrykk av byen. Hotellet vårt lå midt i sentrum og rett over gaten lå det et kjøpesenter med alle slags butikker som vi alle satte stor pris på. Fikk også tid til avslapping før middag.

Etter en god frokost møtte vi guiden som tok oss med til salt gruvene som ligger på Unesco verdensarvs liste. Vi gikk nedover i lang, lang rekke, over 800 trappetrinn rett ned ca. 135 m. Vel nede i gruven var det 79 gruveganger og vi hadde en ca. 2 t. lang spasertur foran oss. En ganske så fantastisk opplevelse. Der var store rom, salttårn, innsjøer
og en flott kirke/katedral som var utrolig vakker og imponerende. Temperaturen nede i gruvene var ca.16 grader mot 35-36 på overflaten, så det var ganske behagelig. Da vi skulle opp igjen gikk det heldigvis heis som tok oss opp i løpet av 45 sekunder. Tilbake på hotellet kunne hver enkelt gjøre som de ville før vi på kvelden møttes for å spise ute og med folklore oppvisning, veldig hyggelig, før vi kunne rusle hjem til hotellet i den lune sommernatten.
Neste dag var det utflukt til Auschwitz Birkenau for de som ville. På ettermiddagen var det tur til Vavel og katedralen i Krakow. Begge stedene var en stor opplevelse. På ettermiddagen var vi en vandretur i gamlebyen. Så var det avslapping for de som ville, før det var tid for middag på restaurant i gamlebyen og en koselig spasertur hjem om kvelden.
Tidlig opp neste morgen for avreise hjem. Og en meget hyggelig lang weekend var det.